Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia kolejowa Wieluń-Chorzew Siemkowice. Mieszkańcy mogą składać uwagi do projektu

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Światło dzienne ujrzały materiały projektowe dotyczące budowy linii kolejowej w powiecie wieluńskim. W ostatnim czasie odbyły się spotkania konsultacyjne w Wieluniu i Drobnicach, kolejne zaplanowano 23 stycznia w Wierzchlesie. Zobaczcie w galerii zdjęcia ze spotkania w Wieluniu oraz prezentację przygotowaną przez biuro projektowe

Planowana od wielu lat linia kolejowa z Wielunia do Chorzewa Siemkowic nabiera kształtu właściwej dokumentacji projektowej. W ostatnim czasie odbyły się spotkanie konsultacyjne w Wieluniu i Drobnicach (gm. Osjaków), mieszkańcy mogą wnosić uwagi na piśmie do proponowanych rozwiązań projektowych. Kolejne spotkanie odbędzie się we wtorek 23 stycznia w Wierzchlesie (sala konferencyjna Urzędu Gminy, godz. 15).

Inwestycja została ujęta w rządowym programie Kolej plus. Budowa 28 km zelektryfikowanego toru umożliwi uruchomienie codziennych połączeń pasażerskich między Wieluniem i Łodzią. Przewidziano osiem par pociągów na dobę. Opracowanie projektu spółka PKP Polskie Linie Kolejowe powierzyła firmie TDM Projekt z Krakowa.

Zobaczcie w galerii zdjęcia ze spotkania w Wieluniu oraz prezentację przygotowaną przez biuro projektowe

Na spotkania konsultacyjne przyjechali do Wielunia i Drobnic przedstawiciele biura projektowego, PKP PLK i Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi. Ten ostatni zgłosił linię wieluńską do programu Kolej plus i w części finansuje przedsięwzięcie. Byli również przedstawiciele lokalnych władz samorządowych.

W Wieluniu głośno wybrzmiały zastrzeżenia do rozwiązań, które utrudnią dojazd do pól uprawnych.

- Dla mnie to katastrofa. Mam 18 hektarów i teraz mam do pola praktycznie 200 metrów, a po odcięciu dojazdu przez tor będę musiał robić 6 kilometrów naokoło – mówił rolnik z Rudy.

Droga, o której mowa, stanowi również jeden z dojazdów do zakładu mleczarskiego. Propozycję wykonania przejazdu kolejowego wsparł sołtys Rudy Ryszard Radziwołek. Wskazywał, że planowane natężenie ruchu pociągów nie jest na tyle duże, żeby nie dało się go bezpiecznie pogodzić z lokalnym ruchem kołowym.

Utrudniony dojazd do jedno. Projektowany tor rozcina również niektóre gospodarstwa w taki sposób, że trudno będzie gospodarować na pomniejszych działkach.

Projektanci mówili, że nie są w stanie uwzględnić wszystkich oczekiwań społecznych. Tłumaczyli między innymi, że ewentualną budowę przejazdu kolejowego w tym miejscu ograniczają przepisy prawa.

Zapewniali, że żadna nieruchomość nie zostanie pozbawiona dojazdu. W niektórych przypadkach będzie się to wiązać z wybudowaniem nowych dróg.

A że dla niektórych droga do pól znacznie się wydłuży? Nie da się zadowolić wszystkich – usłyszeli mieszkańcy. Głównym założeniem na wcześniejszym etapie prac przygotowawczych był wybór takiego wariantu, który wyeliminuje wyburzenia nieruchomości.

Ten cel udało się osiągnąć. Proponowane obecnie przez mieszkańców korekty przebiegu toru mogą się okazać nie do pogodzenia z koniecznością zachowania jego odpowiedniej geometrii.

- Można powiedzieć, że proponowany wariant jest bliski akceptacji – oznajmił Łukasz Kaczyński z TDM Projekt.

ZOBACZ WIDEO:

emisja bez ograniczeń wiekowych

Za tereny zajęte pod linię kolejową właściciele otrzymają odszkodowania w ustawowym trybie. Dodatkowo można wystąpić o rekompensatę z tytułu poniesionych strat. Jeden z mieszkańców domagał się podania konkretnych kwot, jednak szacowanie należności to jeszcze melodia przyszłości.

Obecnie mieszkańcy mogą wnosić swoje uwagi na formularzach udostępnionych przez biuro projektowe. Plany sytuacyjne z przebiegiem linii kolejowej oraz ankieta zostały zamieszczone na stronach internetowych urzędów w Wieluniu i Osjakowie. Dla mieszkańców gminy Wieluń materiały projektowe są również dostępne w formie papierowej w następujących lokalizacjach:

  • Wydział Nieruchomości i Planowania Przestrzennego Urzędu Miejskiego w Wieluniu – pl Kazimierza Wielkiego 2, Wieluń,
  • Wydział Inwestycji i Rozwoju Urzędu Miejskiego w Wieluniu – pl Kazimierza Wielkiego 1, Wieluń,
  • Sołtys Ruda Ryszard Radziwołek (po uprzednim ustaleniu z sołtysem),
  • Sołtys Olewin Grażyna Kotas (po uprzednim ustaleniu z sołtysem),
  • Sołtys Sieńca Bogumiła Gmyrek (po uprzednim ustaleniu z sołtysem).

Ankiety należy wysłać pocztą na adres TDM Projekt, ul. Kuklińskiego 17 30-720 Kraków lub elektronicznie na adres e-mail: [email protected] do 26.01.2024 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Linia kolejowa Wieluń-Chorzew Siemkowice. Mieszkańcy mogą składać uwagi do projektu - Wieluń Nasze Miasto

Wróć na pajeczno.naszemiasto.pl Nasze Miasto