Trwają prace na linii 146, która łączy stację Chorzew Siemkowice z Częstochową. Efektem rewitalizacji szlaku za ponad 200 mln zł będzie m.in. podwyższenie prędkości do 100 km/h. Roboty mają zakończyć się w 2020 r. Łączącą się z tą trasą w Chorzewie linię 131 też czeka poważny remont. Tu pociągi będą mogły jeździć jeszcze szybciej. Dzięki obu inwestycjom atrakcyjna może stać się perspektywa wznowienia regionalnych połączeń pasażerskich relacji Zduńska Wola-Częstochowa, zawieszonych w 2012 r. Będzie jednak brakować infrastruktury pasażerskiej, bo wzdłuż obu linii zamiast remontu części przystanków przewidziano ich rozbiórkę.
- Wybrany do realizacji wariant przebudowy linii kolejowej nr 131 na odcinku od stacji Wręczyca do stacji Chorzew Siemkowice zakłada rozbiórkę niewykorzystywanych peronów - potwierdza Karol Jakubowski z biura komunikacji i promocji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zaznacza, że zabezpieczono teren pod nowe przystanki, które mogłyby powstać w przypadku podjęcia przez samorządy wojewódzkie decyzji o uruchomieniu połączeń pasażerskich.
Szereg stacji i przystanków zostanie przebudowanych na odcinku śląskim. U nas zaplanowano jedynie przebudowę peronów na dwóch większych stacjach: Chorzew-Siemkowice i Zduńska Wola-Karsznice.
- Efektem prac będzie m.in. możliwość komfortowej obsługi pasażerów sezonowych pociągów dalekobieżnych - dodaje Karol Jakubowski z PKP PLK. Pytanie tylko, czy Intercity puści tędy jakikolwiek skład. Pociągów nad morze, które kiedyś zatrzymywały się w Chorzewie, nie widziano tutaj od lat.
W przypadku modernizowanej już linii 146 też wybrano wariant z likwidacją peronów. Gdy sprawa wyszła na jaw, społecznicy z portalu Zduńskowolskie Wieści Kolejowe słali protesty do ministra infrastruktury. My również nagłośniliśmy temat. Stanowczy sprzeciw wyraziła nawet Rada Miejska Częstochowy, według której „przywrócenie połączeń kolejowych na tym odcinku jest realne i potrzebne”. Samorządowcy z powiatu pajęczańskiego raczej nie przejęli się tematem.
Władze województw łódzkiego i śląskiego nie uwzględniły w swoich planach połączeń na liniach przecinających powiat pajęczański. Dlatego PKP nie przewidziały większych remontów infrastruktury pasażerskiej, zaś utrzymywanie starych peronów z ich punktu widzenia mija się z celem.
Kolej priorytetowo traktuje przewozy towarowe, dla których tutejsze szlaki mają strategiczne znaczenie. Biegnąca przez gminy Działoszyn, Siemkowice i Kiełczygłów linia 131 stanowi fragment magistrali węglowej, która łączy główne porty w Gdańsku i Gdyni z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.
- W związku z tym najpilniejszą potrzebą związaną z rewitalizacją tej linii jest likwidacja ograniczeń prędkości i usprawnienie przejazdu ciężkich pociągów - podkreśla Karol Jakubowski z PKP PLK.
Na modernizację trasy Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Zduńska Wola Karsznice ogłoszono cztery przetargi. Wartość prac oszacowano na ok. 2,1 mld zł. Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły jeździć tędy z prędkością 140 km/h, a towarowe 120 km/h. Rewitalizacja linii 131 ma potrwać do 2022 r.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?