Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewitalizacja 80-letniej linii kolejowej z Chorzewa Siemkowic do Częstochowy na półmetku [FOTO]

Redakcja
Prace na przebiegającej przez powiat pajęczański linii kolejowej 146 przekroczyły półmetek. Wyremontowano m.in. 66-metrowy most na Warcie w Ważnych Młynach. Koszt całej inwestycji przekroczy ćwierć miliarda złotych. Linię z Chorzewa do Częstochowy oddano do użytku dokładnie 80 lat temu.

50-kilometrowa, na przeważającej długości jednotorowa linia 146 zaczyna się na stacji Chorzew Siemkowice, łącząc magistralę węglową (linia 131) z Częstochową. Zakończył się pierwszy etap rozpoczętej w sierpniu 2017 r. inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Na 24-kilometrowym odcinku Wyczerpy (Częstochowa) – Brzeźnica wymieniono tory i sieć trakcyjną. Wyremontowano stalowy 66-metrowy most na Warcie w Ważnych Młynach. Podobne prace objęły 21 obiektów inżynieryjnych m.in. trzy wiadukty i dwa mosty. Kierowcy korzystają z 18 zmodernizowanych przejazdów kolejowo – drogowych.

Trwają już prace na drugim odcinku Brzeźnica – Chorzew Siemkowice, również o długości 24 km. Wymieniane są tory i sieć trakcyjna, montowane rozjazdy mają ogrzewanie, co zapewni sprawne przejazdy pociągów w zimie. Na tym odcinku nowe oblicze zyskają 23 obiekty inżynieryjne, w tym trzy mosty i wiadukt. Modernizacja urządzeń sterowania oraz 20 przejazdów zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.

Rewitalizacja linii 146 zwiększy możliwości przewozu towarów pomiędzy Śląskiem a portami w Trójmieście, Szczecinie, Świnoujściu. Na szlaku Chorzew-Wyczerpy pociągi będą mogły poruszać się z prędkości 100 km/h, co skróci czas przejazdu o ok. kwadrans. Do tej pory obowiązywały ograniczenia nawet do 40 km/h. Koszt inwestycji wynosi 264,7 mln zł brutto, z tego 178,6 mln zł stanowi dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac planowane jest w marcu 2020 roku.

- Inwestycja wpłynie na wzrost efektywności transportu kolejowego, jako konkurencji dla innych środków transportu, stworzy impuls do rozwoju gospodarki w regionie, m.in. na pograniczu województw łódzkiego i śląskiego – dodaje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Kompleksowy remont linii 146 jest jednym z ponad 220 projektów wpisanych do Krajowego Programu Kolejowego o wartości prawie 70 mld zł. Program zakłada przedsięwzięcia w obszarze transportu pasażerskiego w aglomeracjach, w ruchu regionalnym i międzyregionalnym oraz tworzenie lepszych warunków dla przewozu towarów.

Linia do Częstochowy liczy sobie już 80 lat
23 kwietnia 1939 r. dokonano oficjalnego otwarcia ruchu kolejowego na dwóch nowych drogach żelaznych, które przecinają dzisiejszy powiat pajęczański. Oprócz 49-kilometrowego szlaku do Częstochowy zbudowano drugi tor magistrali węglowej na odcinku z Karsznic do Siemkowic.

Uroczystości związane z oddaniem do użytku inwestycji zrealizowanych przez Polsko-Francuskie Towarzystwo Kolejowe rozpoczęły się w Karsznicach. Specjalnym pociągiem z Warszawy przyjechali m.in. polscy i francuscy ministrowie. Z Karsznic delegacja oficjeli udała się do Częstochowy. Po drodze pociąg zatrzymał się na stacji w Cykarzewie, by symbolicznie oddać do użytku nową drogę żelazną. Faktyczna jej eksploatacja rozpoczęła się kilka miesięcy wcześniej - pierwsze pociągi pasażerskie i towarowe przejechały tędy 1 lutego 1939 r.

Dziś po odnodze magistrali Śląsk-Porty odbywa się jedynie ruch towarowy. Składy pasażerskie ze Zduńskiej Woli przez Chorzew Siemkowice do Częstochowy przestały kursować w 2012 roku. Póki co nie ma konkretnych planów wznowienia ruchu pociągów osobowych z wykorzystaniem linii 146.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pajeczno.naszemiasto.pl Nasze Miasto